Cvb is er voor collega’s en leerlingen
De Ortolaan is gaan werken met een TOPs!-time-out-voorziening. Dat is géén fysieke plek, benadrukken de cvb-leden, veel meer een manier van preventief samenwerken. Een van de cvb-leden is altijd beschikbaar om een leerling op te vangen als het in de les niet lekker loopt en extra ondersteuning nodig is.
Jan-Kees: “We gaan dan in gesprek en kijken met de leerling wat er waarom gebeurde en wat nu nodig is.” Ron: “We hebben echt de switch gemaakt van negatief gedrag buitensluiten, een leerling de klas uit sturen of zelfs schorsen, naar de leerling begrijpen, nabij te zijn en in gesprek te gaan.”
Soms is ondersteuning in de klas helpend, soms een gesprek, soms een blokje om. Door deze gerichte aandacht en begeleiding leren jongeren om hun gedachten in woorden om te zetten en bespreekbaar te maken en kunnen de lessen aan de rest van de klas doorgaan. “Belangrijk is dat mentoren van leerlingen zelf de regie houden, wij werken coachend en ondersteunend,” zegt Jan-Kees.